مدیریت تعارض وتاثیر آن بر روند پروژه |
||||||||||||
مدیریت تعارض وتاثیر آن بر روند پروژه
سمینار کارشناسی ارشد مهندسی عمران گرایش مهندسی و مدیریت ساخت
نام دانشجو
استاد راهنما سرکار خانم دکتر عادل زاده
بهمن ماه 1394
چکیده در پروژه های ساختمانی[1] وقتی اعضای تیم پروژه در حال انجام وظایف و مسئولیتهای خود هستند اختلافات وتعارضات [2] اجتناب ناپذیر است. [1] مديريت تعارض[3] يعني مديريتي كه بتواند در شرايط تعارض به بهترين شكل پروژه ها را اداره كرده و بين كاركنان و پروژه ها تعادل ايجاد كند و تعارض ايجاد شده را از بين ببر د و از از اختلافات ایجاد شده بتواند دلایل ایجاد و بازخورد[4] آن را استخراج و بایگانی کند. سوء مديريت املاک نجف آباد در مواجهه با تعارض، ميتواند هزينه هاي مادي و معنوي زيادي را بر سازما نها تحميل كند. مديران مي توانند پيش از وقوع و شكل گيري تعارض منفي در سازمان، عوامل بروز آن را شناسايي و با به كارگيري شيوه هاي مناسب، آنها را مديريت كنند. بدين صورت، پيشگيري ميتواند بخشي از مديريت تعارض باشد پيشگيري مؤثر از تعارض در سازمان ها ، منوط به شناخت شيوه هاي مناسبي است که استنباط مي شود. در این مقاله جلوگيري از تعارض و اختلاف ميان افراد و گروه هاو به مديريت عوامل فردي وسازماني )محيطي( اين رفتار مي پردازد و با روش هاي مناسب، بينش ها، ارزش ها و انگيزه هاي فردی وضعيت هاي تعارض ساز را شناسایی و تغيير مي دهد. واژه های کلیدی : اختلافات ،تعارض، مدیریت تعارض ، پروژه های ساختمانی
فهرست مطالب 1- مقدمه . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .1 2- تعریف . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .1 3- اختلافات و مشگلات . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . . . . . . . . . .. . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . . . . .2 3-1- سرپیچی از قوانین و دستورات . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 2 3-2- تنبلی و اتلاف زمان . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .2 3-3-انجام کار اشتباه . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . . . . . . . . . . .. . . . . . . . . . . . . . . . . .3 3-5- بی حالی و افسردگی . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .3 3-6- تعلل در حفظ و نگهداری وسایل . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .3 4- مدیریت تعارض مغایرت با مقابله صد در صدی با اختلافات؟ . . . . . . . .. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 3 5- ایجاد موقعیت برد- برد . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . [1] . construction projects [2] . Conflict [3] . Conflict Managementتعارض مبارزه مداوم میان خودرو سازان كشورهای مختلف با یكدیگر است.
1- مقدمه تعارض جزئي طبيعي و عادي از زندگي روزمره ماو واقعيتي است كه بشر در طول تاريخ با آن آشنابوده ولي متأسفانه به دليل عدم مديريت صحيح،بيشتر به ستيزه جويي و دشمن مبدل شده است.لذا امروز افراد پيشينه ناخوشايندي از آن دارند و به تعارض به عنوان يك پديده منفي نگاه ميكنند.(موسسه آلند ايسلند پيس، 2002)[1] تعارض زماني رخ ميدهد كه دو يا چند نفراز افراد در مقابل يكديگر قرار گيرند زيرا نيازها،خواستهها، اهداف و ارزشهاي آنها متفاوت است. به عبارت ديگر تعارض فرايندياست كه در آن فردي در مييابد كه شخص ديگريبه طور منفي روي آن چيزي كه او تعقيب ميكندتأثير گذاشته است. (وودمن و ديگران، 1995).[2] در پروژه ها و ساخت و سازها چه پروژه های کوچک مسکونی تا پروژه های بزرگ مشگلات و نگرانی هایی از اختلافات وجود دارد. هر چه پروژه ها بزرگتر می شود این مشگلات بیشتر ، بزرگتر و پیچیده تر می شود. معاشرت با کارکنان و فهمیدن ودرک کردن آنها کاری زمان بر است، و همچنین ارتباط با آنها کاری مشگل است. مدیریت تعارض امروزه به عنوان يكي از مهمترين مهارت هاي مديريت به شمار مي آيد. توانايي برخورد با تعارض و اداره آن، در موفقيت مديران سازمان ها نقش ارزنده اي دارد. اگر تعارض ها سازنده باشند، موجب بروز افكار نو و خلاق ميشوند و زمينه تغيير و نوآوري و تحول سازنده را در سازمان فراهم مي سازند و در نهايت به مديريت کمک مي کنند تا به اهداف سازمانی خويش نائل آيد[2]. وجود افراد مختلف با ويژگي هاي شخصيتي ، نيازها ، باورها ، انتظارات و ادراكات متفاوت ، بروز تعارض در سازمانها را اجتناب ناپذير كرده است . افراد داراي شيوه هاي ارتباطي، آرزوها ، ديدگاه هاي سياسي و مذهبي و نيز پيش زمينه هاي فرهنگي متفاوت هستند . در جوامع مختلف ، وجود اينگونه تفاوت ها منجر به ايجاد تعارض ما بين افراد و گروه ها مي شود . در اين مقاله سعي شده تا مفهوم تعارض، دلایل ایجاد ، ديدگاه هاي سنتي، روابط انساني و تعاملي و انواع تعارض ودلایل آن را معرفی کند.
2- تعریف |
||||||||||||
|